Przejdź do głównej zawartości

Przegląd portfolio czyli o krytykach, których nie zawsze trzeba słuchać

Mam swoje zdanie na temat : "kto wielkim artystą jest".  A mówiąc konkretnie, mam gdzieś to, co wmawia mi opinia publiczna, autorytety i znawcy. Nie mam kompleksów gdy okazuje się, że nie znam kogoś, kogo znać się powinno. Zawsze jednak chętnie poznaję prace nowych fotografów, grafików, designerów. Każdemu daję równe szanse i każdy  może być uznany za artystę genialnego lub beznadziejnego. Ale jest to tylko moje zdanie i tak naprawdę nie ma żadnego znaczenia dla samego artysty.
Mam też swoją teorię, że stopień uznania dzieła przez krytyków, jest zależny wprost od nazwiska twórcy. Nie wierzę też, by znawcy posiedli jedyną i niezaprzeczalną wiedzę o tym, co jest dobre, a co kiepskie.
Na czym opieram swoją teorię? Na własnych doświadczeniach, wszystko może się więc okazać jedną wielką bzdurą. Nawet chciałbym, aby tak się stało.

Zdarzenie, które najbardziej przekonało mnie do takiego stwierdzenia, to Przegląd Portfolio w ramach Międzynarodowego Festiwalu Fotografii w Łodzi. Pojechałem tam w nadziei usłyszenia wielu mądrych słów od krytyków. Sama idea imprezy bardzo mi się spodobała i mimo wszystko uważam, że wiele z niej wyniosłem. Rozmawiałem z sześcioma osobami.  Nie wiem, czy to przypadek, ale sposób oceny moich zdjęć był zależny od położenia geograficznego kraju krytyka. A przekrój krajów był na całej linii Północ-Południe. Były to dwie osoby z Włoch, jedna z Czech, dwie z Polski i jedna z Norwegii.  Nie podaję konkretnie nazwisk, bo ich nie pamiętam, gdyby ktoś bardzo chciał je poznać, mam je gdzieś zanotowane.

Pokazałem dwie serie fotografii, moje abstrakcje papierowo-szklane i akty. Dlaczego te, a nie inne? Przyczyna jest prosta, robię głównie zdjęcia reklamowe, najczęściej pojedyncze fotografie i ciężko zebrać je w jakiś projekt. Wybrałem więc te, do których byłem przekonany i które spełniały wymogi organizatorów. Mój wybór od początku skazany był na mniejsze zainteresowanie, by nie powiedzieć, zlekceważenie. O ile abstrakcja jeszcze od biedy jest uznawana, to akt traktowany jest za coś gorszego chyba , że model jest wyjątkowo nieatrakcyjny, a artysta chce pokazać wyalienowanie jego duszy  w aspekcie postmodernistycznego konfliktu jaźni, wtedy uznawany jest za sztukę.

Ocena moich prac była zależna od  klimatu kraju recenzenta. Włochom bardzo się podobały i akty i abstrakcje, Czeszce całkiem się podobało, Polacy byli neutralni, a Norweg  zjechał mnie od góry do dołu. Rozmowa była z nim najkrótsza.  Abstrakcje zbył milczeniem, a gdy obejrzał akty, stwierdził : To wszystko kopie Avedona, nie możesz sam czegoś wymyślić? Ale ja nie przepadam za Avedonem i mało znam jego prace, odpowiedziałem i tak zakończyła się nasza rozmowa. W sumie potem stwierdziłem, że mogę uznać to za rodzaj uznania.
Nie ma więc obiektywnej oceny zdjęć. Jeszcze bardziej ujawniło się to w szczegółach. O jednym ze zdjęć usłyszałem opinie całkowicie odmienne. Podczas gdy jedna osoba chwaliła mnie za wybór  takiego oświetlenia ściany budynku, to inna krytykowała dokładnie to samo i twierdziła, że ściana powinna być w cieniu, aby wydobyć dziewczynę na pierwszy plan.


Gdzie indziej dostałem pochwałę za zestawienia dwóch zdjęć razem, a zaraz potem dowiedziałem się, że to zestawienie jest bardzo nieszczęśliwe...

To wszystko przekonało mnie do jednego poglądu. Nie ma jednego, nieomylnego poglądu. Każdy z tych krytyków był uznanym fachowcem, a jego kompetencji na pewno nie zamierzam kwestionować. Ale każdy miał inne zdanie na ten sam temat. Jeżeli więc ktoś powie Ci, że zdjęcia nadają się tylko do kosza, pokaż je jeszcze komuś innemu. Ale jeżeli uzna je za rewelację, też tak zrób.



Oto kilka ze zdjęć, które wtedy pokazałem





Komentarze

Artur Nyk pisze…
Na prośbę Andrzeja Koniakowskiego, mojego znajomego i wieloletniego członka SPAF, wklejam jego komentarz

Witaj Arturze
Coraz bardziej się wciągam w przeglądanie Twojego Codziennika.
Jest dość ciekawy ( Na początek muszę stopniować oceny aby Ci nie przewrócić w głowie) i na swój sposób intrygujący.
Ostatnia dawka zdjęć szczególnie tych starych była dla mnie miłym wspomnieniem i refleksją nad tym co pamiętamy.Nasze pierwsze wydarte z trzewi fotografie są chyba tym naszym bardzo osobistym krzykiem jestestwa.
Oceny naturalnie nie są obiektywne tyko subiektywne. Problem w tym aby je podać w sposób kulturalny. Dlatego dla mnie wzorem był i nadal jest Jan Sunderlad i jego oceny w dawnym Foto. Pan Jan potrafił wskazać to co jest dobre a słabe strony wolał przemilczeć.Tym samym dla młodego inteligentnego adepta była to cenna wskazówka która nie urażała jego wrażliwej(przecież młodej i nie zahartowanej dumy). W tym tkwiła wielka kultura Jana Sunderlanda!
Serdecznie pozdrawiam Andrzej Koniakowski

Ps.
Ponieważ jeszcze się uczę blogierstwa to nie mogę tego dodać do komentarza blogowego.(z tym logowaniem mam problem pojęciowy)
Jeżeli chcesz to dodaj to co napisałem.

Popularne posty z tego bloga

Zacznijmy od Volvo czyli wreszcie koniec

Już dawno nie miałem tak intensywnego okresu w pracy jak te ostatnie kilka miesięcy. Patrząc co się działo na blogu to,  mogło to wyglądać jakbym nic nie robił, a w rzeczywistości było zupełnie inaczej. Jeździłem po Polsce, zrobiłem 2,083 kalendarza, prowadziłem warsztaty, sam wziąłem udział w jednych, przekonałem się, że z Włochami pracuje się jednak bardzo dobrze, wsparłem na Kickstarterze projekt budowy podobno najlepszego na świecie filtra polaryzacyjnego, zepsułem kartę graficzną, przeszedłem z Aperture na Capture One, nakręciłem mój pierwszy film poklatkowy, przekonałem się, że Retina to nie zawsze dobra rzecz, wpadłem na jeden rewelacyjny pomysł, fotografowałem w strefach zagrożenia wybuchem, wykładałem na uniwersytecie, zrobiłem moją stronę ( no, prawie.. ), bylem na Nocy Reklamożerców,  kupiłem kilka nowych zabawek i co najważniejsze, zdążyłem kupić bilety na pierwszy pokaz Gwiezdnych Wojen. O wszystkim tym, albo prawie o wszystkim będę niedługo pisał, bo zamier...

Znamy szczęśliwca, który zrobi 80 zdjęć na koszt UE

No i jestem ciekawy, ilu z Was złożyło ofertę w głośnym ostatnio zamówieniu publicznym na 80 zdjęć dla gminy Siewierz? Może ktoś z Was myślał, że ma asa w rękawie, bo dał niską cenę i wygra ten konkurs? Zmartwię Was, bo każdego asa może przebić Joker. Po prostu Joker zawsze wygrywa :) W tym przypadku właśnie wygrał Joker. Przeczytajcie sami ogłoszenie wyników, nie chcę odbierać Wam tej przyjemności.... Kilka osób przysłało mi już swoje komentarze, ale nie nadają się do publicznego cytowania. Mnie zabrakło tchu w piersi i zbaraniałem, gdy kumpel podesłał mi to ogłoszenie (dzięki Adam). Pięć razy musiałem przeliczyć, ile kosztuje jedno zdjęcie, bo nie wierzyłem. Pewnie macie ten sam problem, więc pozwolicie, że pomogę. Jedno zdjęcie kosztuje 10 zł brutto!!! Te pozostałe 30 zł to, jak mniemam, są przeznaczone na koszty logistyki całej sesji. Brakuje mi już sił, by pisać, co o tym myślę i jak to jest możliwe, że ktoś może ZROBIĆ tyle zdjęć za tak mało kasy. Ale już po chwili pom...

Druga Panna Młoda

Obiecywałem ostatnio mały konkurs wymagający od Was trochę wiedzy i analizy. I teraz czas na wywiązanie się z tej obietnicy :) Widzieliście parę dni temu zdjęcia Kamili Gawendy jako Panny Młodej w bardzo oszczędnej stylizacji, dzisiaj możecie już zobaczyć drugą część tej sesji, tym razem stylizowaną bardziej pod gusta Włochów, czyli na bogato :) Pozowała Karolina Morawiec, bo Włosi uwielbiają blondynki, a tło nawiązuje do klasycyzmu, powiedzmy sobie to wyraźnie : "nawiązuje". Szefowa firmy była jednak nim zachwycona :) Konkurs jest prosty, wystarczy opisać, jakie zastosowałem tu oświetlenie. Ile lamp, gdzie stały i jaki był rodzaj modyfikatora na nich zamontowany. Odpowiedzi piszcie w komentarzach. Pierwszą osobę, która poprawnie poda odpowiedź, zaproszę na którąś z moich sesji, będzie można sobie nawet wybrać tematykę. Przyjrzyjcie więc się zdjęciom i pomyślcie, jak wyglądało światło na tej sesji. Jako podpowiedź, mogę dodać, że pewnie różnice, jakie znajdziecie w ośw...