Przejdź do głównej zawartości

Spytaj Artura

W tym miejscu możesz zostawić pytanie dotyczące fotografii, sprzętu, oprogramowania itd. Raz na tydzień wybiorę najciekawsze z nich i odpowiem na blogu.
Pytania zostawiajcie w komentarzach.

Komentarze

Anonimowy pisze…
to ja zacznę pytaniem :Kiedy Artur zrobi fotowarsztaty w jakimś zajefajnym miejscu. Np Grecja/Zakhyntos lub Włochy /Toskania.? Chętnych z pewnoscią by nie zabrakło a nic tak dobrze nie działa na kreatywnośc jak wspone realizowanie ciekawych i trudnych zadań fotograficznych.
i dalej. jesłi nawet nie warsztaty to może jakaś wspolna fotowyprawa?
Artur Nyk pisze…
No dobrze. Zainspirowałeś mnie. Pomyślę o tym :)
Anonimowy pisze…
Ciekaw jestem ogromnie Arturze, jak ty jako autor - twórca widzisz tak gorący obecnie temat ACTA?
pozdrawiam serdecznie
Mateusz Zahora pisze…
Przeklejam ;)
Arturze. Chciałbym zrobić zdjęcia studyjne z bardzo krótkim czasem naświetlania (rzędu 1/2500 i mniej). Czy jest jakiś "oficjalnie poprawny" sposób na to? Czy ty masz jakiś konkretny?
Mam całkiem sporo pytań odnośnie takich rozwiązań.
Kamil pisze…
A możesz napisać jakie miałeś problemy z modelkami na sesjach?
Marta pisze…
Jaka jest najlepsza, Twoim zdaniem, droga, żeby zostać fotografem zawodowym? Jak i gdzie się uczyć, rozwijać, jaką szkołę wybrać?
Magdalaena pisze…
Drogi Arturze!

Trafiłam na Twojego bloga przeglądając nominacje do Bloga roku i dodałam go do swojego czytnika, a teraz z przyjemnością czytam Twoje wpisy. Jak oglądałam zimowo / letnią sesję zdjęć w pałacyku, to z jednej strony byłam pod wrażeniem efektów, a z drugiej przeraziła mnie praca, którą włożyliście w powstanie niby "normalnych" zdjęć.
Bo ja nie jestem profesjonalnym fotografem i nie mam takich ambicji - statywy, wielkie torby to nie dla mnie. I zupełnie mnie nie kuszą jakieś zabawy z oświetleniem.
Mam zwykły aparat (Canon PowerShot SX120 IS), który wybrałam, żeby dało się go nosić cały dzień w torebce. I chcę robić zwykłe zdjęcia - ciocia na imieninach, kolega na tle katedry, nowa bluzka na mnie, żeby się pochwalić wirtualnym przyjaciółkom.
Tylko chciałabym robić te zdjęcia lepiej, ciekawiej. Jakiś czas temu doszukałam się porady o mocnych punktach na zdjęciu i dzięki temu moje fotki zaczęły wypadać ciekawiej. Chciałam doczytać coś jeszcze, ale wszystkie porady, które znajduję, dotyczą zdjęć studyjnych i operowania światłem, a w dodatku zakładają użycie lustrzanki z kilkoma obiektywami. I nie biorą pod uwagę sytuacji, że jeśli stoję przed katedrą o 15:00 i słońce świeci mi prosto w oczy, to mogę zrobić zdjęcie pod światło albo wcale, bo następnego dnia będę zupełnie gdzie indziej.
I tu moje pytanie - czy masz jakieś dobre rady dla takiego wakacyjnego fotografa? A jeszcze lepiej - czy możesz pokazać jakieś kursy, książki, strony, gdzie taki rady można znaleźć?
Mateusz Zahora pisze…
Kolejne pytania. Tym razem sprzętowe.

1. Które rozwiązania wyzwalania lamp są godne polecenia wg Ciebie?
Ostatnio przy studiu wyjazdowym borykałem się z problemem małego "kontrastu dla fotoceli". PO prostu nie chciała zadziałać. Dopiero po skonstruowaniu jakiejś mini ciemni dookoła "oczka" wszystko zaczęło być ok.

2. Nie znasz miejsca, gdzie można zakupić dobre używane elinchromy, lub bowensy?

3. Czy mógłbyś zaprezentować case study jednego ze zdjęć? Drogę od wyboru w aperture, przez ustawienia, PSa, na gotowym obrazku kończąc?

Tyle na dziś :)
Będę pytał dalej jak zdarzy się znów taki leniwy poranek.

Pozdrawiam
Mateusz
Edzia pisze…
Ja mam pytanie: jak robić w studiu zdjęcia czerni?
Często jak robię zdjęcia osobom ubranym na czarno gubię szczegóły. Niemal zawsze ubiór staje się ciemną plamą. Czy to wina oświetlenia czy ustawień aparatu?
Anonimowy pisze…
Witam,
Powoli zacząłem budować swoje małe studio, Studyjna fotografia jest dla mnie drogą, którą chcę rozwijać najbardziej w mojej przygodzie z fotografią.

Niedawno zakupiłem pierwszą lampę, czytając różne rady i porady kierowałem się nie do końca jej ceną ale wyborem sprzętu, który posłuży na lata i będzie miał bardzo dobre parametry.

Padło na Bowens Gemini 500 Pro głównie ze względu na czas błysku (doczytałem, że jest to poza mocą lampy najistotniejsza składowa).

W teorii lampa powinna mieć t.5 1/2900 przy pełnej mocy co daje wartość (wg informacji na różnych forach) t.1 około 1/900 i powinno wystarczyć na zamrażanie ruchu w miarę dynamicznego obiektu.

Oglądając filmy instruktażowe na Youtube wyjaśniające jak zamraża się ruch lampa studyjną (zero światła zastanego, tylko błyskowe itd) postanowiłem wykonać prosty test aby przekonać się z jaką prędkością może poruszać się obiekt aby ten ruch został zamrożony (fotografie spadających przedmiotów do wody, podskakujący ludzie to jedne z moich dość banalnych lecz bardziej przemyślanych pod kątem początkowej nauki pomysłów).

Z testu wynikło, że lampa przy pełnej mocy z ledwością zamraża rękę machającej osoby (nienerwowo i szybko ale też nie nazbyt wolno)

Przechodząc do meritum czyli do mojego pytania. Panie Arturze chciałbym zapytać jak do dokładnie jest w takim razie z tym czasem błysku? Jakiego rodzaju ruch taka lampa może zamrozić? I czy warto w takim razie rozbudowywać zestaw o kolejne lampy z serii Pro czy jednak wolniejsze z serii R też poradzą sobie w takim samym stopniu? (koszt nie gra aż tak znaczącej roli gdyż chcę rozłożyć całą budowę zestawu w w czasie więc wydatki nie są jednorazowe, a bardziej idące w parze z nabywanymi umiejętnościami)

Do mojego pytanie dodam jeszcze informację, że lampa ma ma zamontowaną czaszę Beauty Dish też Bowensa i jest na chwilę obecną synchronizowana za pomocą przewodu.

Na koniec zapytam jeszcze tak dość uzupełniająco moje wątpliwości czy jest możliwość, że lampa może być od nowości uszkodzona?

Z góry bardzo dziękuję za odpowiedź
Marcin pisze…
Drogi Arturze.
mam nadzieję, że to będzie przyczynek do kolejnego artykułu.
Chodzi mi o to w jaki sposób zachowujesz wierność kolorom ubrań, mówię tu szczególnie nawiązując do ostatniej sesji, jak też i sesji dla gliwickiego Forum. Bardzo mnie to ciekawi, tym bardziej, że ta ostatnia była dość obszerna i były też tam oprócz zdjęć inscenizowanych, także i zdjęcia katalogowe, które wymagają wielkiej dbałości o szczegóły.
Bardzo czekam na artykuł o tym i nie musisz pisać o zdjęciach do sieci, bo tu i tak każdy ma inaczej ustawiony monitor :)
Artur Nyk pisze…
@ Sebastian Bereś

Witaj

Lampa raczej nie jest uszkodzona, po prostu 1/900 to wcale nie jest krótki czas :)
Pisałem o tym niedawno : http://arturnyk.blogspot.com/2012/01/spytaj-artura-o-fotografowaniu-na.html

Zmniejsz moc, a uzyskasz krótsze czasy błysku.
Anonimowy pisze…
@ Artur Nyk

Zupełnie przeoczyłem ten wpis :)
Bardzo dziękuję informacja bardzo pomocna.

Co do uszkodzenia to raczej wątpiłem w tą tezę ale jednak warto zapytać osobę, która ma większe doświadczenie z oświetleniem studyjnym - ja jestem dopiero na początku tej drogi :)
Anonimowy pisze…
Może problem jest banalny a rozwiązanie proste? ale chętnie się dowiem :)

Otóż mam problem z ostrzeniem przy zdjęciach w studio całej sylwetki i połowy sylwetki. Przy portretach nie mam problemu ale cała postać mam wrażenie jest z reguły trochę nieostra... z czego to może wynikać?

Zdjęcia w studio robię zawsze z ręki (przy portretach też), focus automatyczny punktowy, przesłona z reguły powyżej 11, czas 200.

Może coś powinnam zmienić w ustawieniach?
A może w zdjęciach "dalszych" aparat nie łapie wszystkich szczegółów i dlatego wydaje się, że są nie ostre?

Z góry dziękuję za wszelkie rady.
Pozdrawiam!
igi pisze…
Artur,

może chciałbyś napisać co nieco odnośnie Aperture, jak się synchronizuje biblioteki, jak się backupuje (czy lepiej kopiować gdzieś tam na dysk nasze dane, czy lepiej bezpośrednio w programie), no i jakieś tam uwagi odnośnie używania tego :-) Takie życiowe spostrzeżenia ;)
Artur Nyk pisze…
@ Anonimowy

A może przesłać jakieś przykładowe zdjęcie? Ciężko powiedzieć dlaczego tak się dzieje... Może to być tylko wrażenie bo przy pełnej sylwetce nie mniej pikseli jest odpowiedzialnych za odwzorowanie np. oka ni przy portrecie. Zrób test najlepiej ze statywu i porównaj zdjęcia z autofokusem i z ręcznie ustawianą ostrością. Zobaczysz wtedy czy to kwestia źle działającego autofokusa.
Mateusz Zahora pisze…
Arturze.
Ostatnio robiąc zdjęcia w salonie fortepianów zacząłem się zastanawiać jaki jest sposób na zlikwidowanie swojego odbicia w politurze / innych powierzchniach.
Czy ty masz jakieś sztuczki z tym związane?
O ile w fotografii jest to relatywnie proste, o tyle w filmie nie mam zielonego pojęcia jakby to można było zrobić.
Daniel Domański pisze…
Artur. Pisałeś kiedyś że raz na pół roku sprawdzasz co się dzieje z Twoimi zdjęciami i gdzie lądują na sieci itp. Otóż od 2 lat bloguję i po sprawdzeniu okazuje się że część moich zdjęć znajduje się na różnych stronach internetowych.

Pal licho jeśli ktoś je wrzuca całe z watermarkiem - nie mam z tym problemu. ale wkurza mnie gdy moje zdjęcia znajdują się na jakiejś stronie z dodanym ich watermarkiem + zdarza się że podpisem że zdjęcia zostały wykonane przez autrów strony.

Myślisz że jest sens interweniować - lub ewentualnie żądać jakiegoś zadość uczynienia. Jaka jest Twoja opinia i jakie środki stosujesz w takich przypadkach.

Poniżej kilka przykładów

Mam przypadek że jakaś szkoła karate z Litwy była w Dojo w Starej Wsi - wszystkie zdjęcia ze środka są ich a w to wszystko wmieszane są moje zdjęcia z zewnątrz z wyciętymi watermarkami. Może nawet opiekunowie szkoły nie wiedzą że te zdjęcia nie zostały dostarczone od fotografa - a może nawet za nie zapłacili.

Inne przypadki to np. moje zdjęcie stadionu Legii podczas dnia otwartego jest na kilku serwisach polskich i zagranicznych.
post ze zdjęciem:
http://danieldomanski.blogspot.com/2010/08/legia-stadium.html
Ponadto np, serwis Banzaj umieścił je na swojej stronie wycinając watermark i wrzucając swój znaczek. To zdjęcie pojawia się też na kilku innych stronach internetowych
(BTW fota zrobiona telefonem ale to najczęściej generujące ruch na stronie zdjęcie)

Przypadków jest dużo ale nie chodzi o to tu żeby wymieniać wszystkie (PS> mam nadzieję że nie obrażasz się na linki przykładowe - nie była to jakaś próba podkopywania tudzież pozycjonowania tylko jedynie próba pokazania przykładów jako Twój czytelnik i fan bloga:)
chomicz.art.pl pisze…
Witam wszystkich,
właśnie znalazłem zdjęcie mojego autorstwa wraz z tekstem, który je opisywał (nt. fotografii ślubnej) u innego fotografa (na blogu). Printscreeny porobione tak jak radzisz w kilku miejscach, ale jeszcze dla pewności byłem u notariusza aby potwierdzić ten fakt. Co teraz robić w tej sytuacji? Jaka jest kolejność? Jak ewentualnie wycenić wartość zdjęcia oraz tekstu, który został mi ukradziony?
Artur Nyk pisze…
@Chomicz
Proponuję przenieść Twój temat do komentarzy postu do komentarzy tego postu : http://arturnyk.blogspot.com/2012/06/spytaj-artura-czyli-gdy-ukradna-ci.html
Tam będzie bardzo w temacie :)
Anonimowy pisze…
Arturze,

Kożystam tak jak i Ty z Apeture , mam jednak problem z moja strona inetrnetowa hostowaną do tej pory prze Apple Me. Apeture jest programem z ktorym nie wszytkie web host pracuje wiec jesli sie nie zwróci na to uwagi tzreba bedzie kodowac kazde zdjecie po jedyńczo ( bynajmniej to moj zasob wiedzy na ten temat). Zaczynam komercyjnie robic zdjecia i potrzebuje dobrej i łatwej mozliwosci umieszczania zdjeć na stronie, tworzenie albumow dla klientow. Jesli masz jakieś sugeste to prosze.

M
Unknown pisze…
Mam kilka pytań,m na które nie potrafię znaleźć odpowiedzi w sieci a ze względu na Twoje doświadczenie być może będziesz znać odpowiedź:

1. Czy można mieszać oświetlenie Bowensa z Elinchrom podczas sesji w studio - chodzi o temperaturę barwową światłą

2. Czy na podobnej zasadzie można mieszać serię BRX z lampami z wyższej półki Elinchrom?

3. Czy kompakty BRX500 Elinchroma testowałeś kiedykolwiek w plenerze?

4. Czy konsekwentnie wymieniasz Bowensy na Elinchromy?

5. Możesz wskazać na swoim blogu kilka zdjęć wykonanych Elinchromami?
Na materiałach wideo (sesje do kalendarzy) udało mi się rozpoznać Bowensy, a chce zobaczyć Twoje prace na Elinchrome (zidentyfikowałem tylko sesję "samochodową"?)

Te pytania biorą się stąd, że szykuję wymianę "chińczyków", które przestały mi wystarczać na sprzęt z wyższej półki, i do momentu odkrycia Twojego bloga byłem przekonany do Bowensa GeminiPro, teraz po opisie wygody użytkowania lamp Elinchrome nie jestem już pewny i jestem jak osiołek, któremu w żłob dano.
Artur Nyk pisze…
Ok Andrzej, napiszę post na ten temat :)
Unknown pisze…
Artur, gdybyś miał wybrać najbardziej uniwersalne softboxy, takie które pozwoliłyby Ci zrealizować większość zleceń, co byś kupił?

Robert
damian1 pisze…
Witaj.

Chciałem zapytać o bracket flash do apatatu.
Szukam odpowiedniego, nie za dużego, allegro i sklepy internetowe bez większego rezultatu, może poleciłbyś jakiś?

Pzdr.
Artur Nyk pisze…
@rlat100
przygotowuje post na ten temat, odpowiedz nie jest prosta :)

@damian1
Chyba niestety nie pomogę, bo nie używać nic takiego ani ja ani nikt ze znajomych
Krystian pisze…
Witam Artur,

Mógłbyś w którymś z postów przybliżyć jak wykonywać fotografie wnętrz? Chodzi mi o kilka prostych technik dzięki którym można by poprawić zdjęcia np. mieszkania. Fajnie by było żebyś opisał np. coś co można wykonać i dać radę zrobić amatorskim sprzętem, a z drugiej strony jakieś techniki profesjonalne (z użyciem lamp itp) :]

Pozdrawiam
Unknown pisze…
A ja mam pytanie: jak się robi zdjecia modelkom pod wodą?
Unknown pisze…

Witam Arturze moje pytanie brzmi: fotografując w pomieszczeniach o słabym świetle reportaż z różnych okolicznosci lepiej użyć obiektywu zoom o stalej jasności 2, 8 czy stałki o świetle 1, 4 by zdjęcia były nie poruszone i czy doświtlac lampą czy nie mieszać barw.
Dziękuje
Artur Nyk pisze…
Andrzeju to jest prosta sprawa. Im jaśniejszy obiektyw tym krótszy czas uda Ci się uzyskać gdy jest ciemno, a więc i ryzyko poruszenia jest mniejsze. Jeżeli w pomieszczeniu jest sztuczne światło, to lepiej nie doświetlać lampą, chyba, że masz założony na nią filtr ocieplający światło błysku.
Unknown pisze…
Hm zastanawiam się co wybrac mając ograniczony budżet, zoom a czy stałke co bys polecał?
Artur Nyk pisze…
Stałka zawsze lepsza :)
Unknown pisze…
Szybkie pytanie co lepsze? 5D mark III a może d800 ;)
Artur Nyk pisze…
@Andrzej
To zależy ile masz już szkieł danej firmy i mocy w komputerze do obróbki olbrzymich plików z d800. Ja wolę Canona, ale sprawdziłem doświadczalnie, że jakość obrazu z d800 jest rewelacyjna.
Paweł pisze…
Behance - portfolio, pracodawcy szukający wykonawców, fajna sieć etc. Pytanie jednak - czym to się je, jakie są koszta, czy i dlaczego fotograf powinien się tą siecią zainteresować, jaka część z Twoich zleceń pochodzi właśnie z tego źródła, tym samym czy jest sens zawracać sobie głowę tego typu przedstawieniem swojej pracy? Dużo pytań, dużo niepewności, przynajmniej dla mnie. Na jakich zasadach to wszystko działa, nie miałem z tym wcześniej do czynienia. Czy dużo polskich zleceniodawców tam zagląda?
Mateusz Zahora pisze…
Jak oświetlać samochody? ;)
Co wg Ciebie jest najważniejsze w fotografii motoryzacyjnej
Damian pisze…
Witam,
mam pytanie, jak oświetlać w studio ludzi w okularach? Jakie ustawienia lamp polecasz, a jakich zdecydowanie nie?
Pozdrawiam
Piotr Buk pisze…
Witam.
Moze bys sie podzielil sprawdzonymi schematami oswietlenia studyjnego. Nie jakies skomplikowane tylko jedna lub dwie lampy, parasolka i blenda. Niby kazdy mowi o czytaniu swiatla itp.ale wiekszosc fotografow ma jakies zawsze sprawdzone schematy. Ktore zawsze wychodza w 100%

Popularne posty z tego bloga

Test nieobiektywny czyli MacBook Pro Retina czyli gruby kontra chudy

Dawno już nie robiłem porządnego testu i postanowiłem to dzisiaj nadrobić. A okazja jest wyjątkowa, bo na moje biurko zawitał najnowszy MacBook Pro Retina. Nie ma w sieci jeszcze zbyt wielu testów, a zwłaszcza zrobionych pod kątem wykorzystania go w fotografii. Nie znajdziecie więc tu żadnych benchmarków i wykresów, a tylko mój prywatny test tego, co dla mnie, jako fotografa, najważniejsze. 1. Dlaczego Retina Gosia, która obrabia moje zdjęcia, pracuje w studio na Mac Pro 1.1, który swoje lata już ma albo w domu na MacBooku Pro sprzed ery unibody. Ten ostatni domagał się już wymiany od jakiegoś czasu i  czekaliśmy od kilku miesięcy na zapowiadaną nowość. Bez względu, co by Apple pokazał, miał to być najnowszy i silny komp, tak, aby mógł sprawnie pracować przez kolejne 3-4 lata. Po premierze byłem zachwycony Retiną i niską wagą nowego Maka. Gorzej było z ceną. 10.200 zł za podstawowy model, wyglądało na cenę z kosmosu. Zaczęliśmy się zastanawiać, czy jednak nie kupić modelu z poprze

O fotografowaniu samochodów czyli wielka ściema

W fotografii coraz mniej rzeczy jest takimi, jakimi się wydają... Na przykład fotografie samochodów. Kiedyś, jeśli na zdjęciu samochód był w ruchu to praktycznie na 100% wiadomo było, że fotograf rzeczywiście zrobił to zdjęcie w trakcie jazdy. A dzisiaj w fotografii reklamowej  pewne jest co innego. Pewne jest, że na pewno tak to nie wyglądało w rzeczywistości... W tym tygodniu robiłem sesję z mojego trochę już zapomnianego cyklu: Kobiety za kierownicą. Nadmiar pracy w ostatnich miesiącach oraz problemy w pogodą, nie pozwoliły mi na wcześniejszą kontynuację. Ale skoro w listopadzie mamy prawie wiosenne słońce, to trzeba było się brać do pracy. W planie miałem dwa zdjęcia w kabriolecie, jedno w ciągu dnia, drugie w nocy. Założeniem sesji jest pokazanie rzeczy, które kobiety nie powinny robić w trakcie jazdy, a że czasami im się zdarza to już inna sprawa... Ale skoro nie powinny, to nie mogłem od nich wymagać, by robiły to naprawdę. Od początku wiedziałem, że w związku z tym wszystki

Kalendarz Ascomp 2016

Lubię wyzwania. Gdy dowiedziałem się, że klientowi zależy, by zdjęcia do nowego kalendarza zrobić w tym samym miejscu co ostatnio, pomyślałem sobie, że lekko nie będzie. Już za pierwszym razem, sesja tam bardzo trudna, a teraz na dodatek musiałem podnieść sobie poprzeczkę, bo nowy kalendarz nie mógł być podobny do poprzedniego. Miejscem tym bowiem, znowu miała być serwerownia. Nie wiem ilu z was miało okazję zwiedzić serwerownie, ale zakładam, że raczej nie jest to powszechne doświadczenie. Tym, którzy nie mieli tego szczęścia, by zobaczyć serwerowni od środka, postaram się trochę przybliżyć warunki w jakich pracowaliśmy. Wyobraźcie sobie budynek strzeżony jak twierdza. Wysokie płoty, strażnicy, alarmy, wszystkie drzwi z zamkami, śluzy, setki kamer itd. Pomieszczenia z serwerami mają tylko wąskie korytarze pomiędzy szafami. Gdy czasem zdarzyło się, że były to korytarze o szerokości dwóch metrów, to miałem powód do świętowania. W korytarzach na zmianę wieje, albo bardzo zimne, albo