Obiecywałem ostatnio mały konkurs wymagający od Was trochę wiedzy i analizy. I teraz czas na wywiązanie się z tej obietnicy :)
Widzieliście parę dni temu zdjęcia Kamili Gawendy jako Panny Młodej w bardzo oszczędnej stylizacji, dzisiaj możecie już zobaczyć drugą część tej sesji, tym razem stylizowaną bardziej pod gusta Włochów, czyli na bogato :)
Pozowała Karolina Morawiec, bo Włosi uwielbiają blondynki, a tło nawiązuje do klasycyzmu, powiedzmy sobie to wyraźnie : "nawiązuje". Szefowa firmy była jednak nim zachwycona :)
Konkurs jest prosty, wystarczy opisać, jakie zastosowałem tu oświetlenie. Ile lamp, gdzie stały i jaki był rodzaj modyfikatora na nich zamontowany. Odpowiedzi piszcie w komentarzach. Pierwszą osobę, która poprawnie poda odpowiedź, zaproszę na którąś z moich sesji, będzie można sobie nawet wybrać tematykę.
Przyjrzyjcie więc się zdjęciom i pomyślcie, jak wyglądało światło na tej sesji. Jako podpowiedź, mogę dodać, że pewnie różnice, jakie znajdziecie w oświetleniu głównie tła, wynikają tylko z regulacji mocy lamp. Światło jest tu prawie takie samo, jak na zdjęciach z pierwszego dnia sesji.
Na warsztatach zawsze uczę, by przyglądać się zdjęciom i uczyć się odczytywać, w jaki sposób były one oświetlane. Zapraszam więc teraz do tej łamigłówki :)
Zgodnie z prośbą zbliżenie twarzy 1:1 :)
Widzieliście parę dni temu zdjęcia Kamili Gawendy jako Panny Młodej w bardzo oszczędnej stylizacji, dzisiaj możecie już zobaczyć drugą część tej sesji, tym razem stylizowaną bardziej pod gusta Włochów, czyli na bogato :)
Pozowała Karolina Morawiec, bo Włosi uwielbiają blondynki, a tło nawiązuje do klasycyzmu, powiedzmy sobie to wyraźnie : "nawiązuje". Szefowa firmy była jednak nim zachwycona :)
Konkurs jest prosty, wystarczy opisać, jakie zastosowałem tu oświetlenie. Ile lamp, gdzie stały i jaki był rodzaj modyfikatora na nich zamontowany. Odpowiedzi piszcie w komentarzach. Pierwszą osobę, która poprawnie poda odpowiedź, zaproszę na którąś z moich sesji, będzie można sobie nawet wybrać tematykę.
Przyjrzyjcie więc się zdjęciom i pomyślcie, jak wyglądało światło na tej sesji. Jako podpowiedź, mogę dodać, że pewnie różnice, jakie znajdziecie w oświetleniu głównie tła, wynikają tylko z regulacji mocy lamp. Światło jest tu prawie takie samo, jak na zdjęciach z pierwszego dnia sesji.
Na warsztatach zawsze uczę, by przyglądać się zdjęciom i uczyć się odczytywać, w jaki sposób były one oświetlane. Zapraszam więc teraz do tej łamigłówki :)
Zgodnie z prośbą zbliżenie twarzy 1:1 :)
Komentarze
patrząc od strony fotografa:
1. z prawej: biorąc pod uwagę cień przy nosie na jednym ze zdjęć, to jakiś spory beauty dish z dyfuzją
2. również z prawej druga lampa odbita od ściany/sufitu bądż DUŻE OKNO ze światłem zastanym
3. przy fotografującym lampa skierowana w ścianę/sufit za fotografującym
4. na tło, gdzieś z tylu mogło być w zasadzie cokolwiek, ale najlepiej sprawdza się jakis duży strip z softem :) najlepiej 2 dla równomierności... ale tak w zasadzie to zastanawiam się czy wogóle coś było za modelką :) bo ścianowo sufitowe rozpraszacze często wystarczą :)
dołączam obrazek :)
ps. nie walczę o sesję - to w kategorii rozmowy :)
- duża octa z prawej jako główne,
- beauty-dish od góry,
- softboks duży za lewej,
- od dołu z przodu wypełniające przez parasolkę.
lub:
- duża octa z lewej,
- czasza z prawej,
- miska od góry,
- dopełnienie z dołu z przodu.
Te mocniejsze cienie na ścianie nie dają mi spokoju ^^'
A tak ogólnie to jeszcze nie ma dobrej odpowiedzi :)
http://i47.tinypic.com/2je1jis.jpg
1. Dominujący strip 160x40 + odbicia od białych scian (cień na lewej ścianie img_1245)
2. Beauty Dish ustawiony na twarz i obrecz barkową modelki (refleks na włosach img_1364).
3. brak światła zastanego (ISO 100, F13-F22, 1/125 - 1/160).
Do całości nie pasuje mi IMG_1102 gdzie ewidentnie została doświetlona wnęka zza prawej ściany aranżacji.
Zdjęcie IMG_1245 3000x2000px i możliwość zbliżenia oczu modelki pozwoliła by dokładniej powiedzieć jakie było światło.
Tak jak napisałem powyżej (z drobnym błędem przepraszam): "możliwość zbliżenia oczu modelki pozwoliłaby...".
Wszystkie zdjęcia 800x533 wiec o zbliżeniach oczu można zapomnieć. Pozostaje jedynie analiza światło/cień i refleksów na włosach czy ubraniach.
2. Oświetlenie pomocnicze - z prawej strony z dużym modyfikatorem, np octa 150cm, umieszczone powyżej kolan, trochę przed modelką
3. Oświetlenie tylnej ścianki - za ścianką po prawej stronie jakiś soft/parasolka, tak z 60cm
4. Wypełnienie cieni - miękkie światło z lewej strony (może być soft)
Muszę przyznać, że odgadniecie schematu nie jest takie łatwe jak myślałem :)
Dziękuję za zbliżenie twarzy modelki.
Wg mnie jest 3 lampy.
Dwie tak jak pisałem wcześniej.
+ trzecia duży soft na 3m wysokości cofnięty za BD 100x100 częściowo zasłonięty przez BD.
Też myślałem ze odgadnięcie ustawienia światłą będzie łatwiejsze.
I tyle.
KFoszcz
Wg mnie jest jeszcze jedna lampa.
Za prawą ścianką tworzącą tło sesji.
3 lampy tak jak pisałem wcześniej.
+ czwarta lampa to soft wąski prostokąt lub strip świecący na tylne ścianki.
Część światła odpija się od prawej tylnej ścianki i oświetla wnękę pozostawiając jednak cień w lewym rogu wnęki oraz bezpośrednio świeci na koniec lewej ściany tła pozostawiając cień w lewym rogu wnęki.
To może trochę ułatwię sprawę :) W sumie na planie były 3 lampy, a światło dzienne nie ma tu żadnego udziału.
1. Strip za prawa ścianka tła - znany/potwierdzony.
Pozostałe dwie.
2. Ornament na prawej ścianie tła, a w sumie światło i cienie na tym ornamencie oraz odbicie światła od ornamentu na ścianę sugerują silne światło z garnka. Ponadto na 1417 rozszerzające się cienie nóg krzesła, 1364 cień na lewym obojczyku, cień kwiatów na sukni, 1381 cień pod broda potwierdzają że to lampa z garnkiem. Musiała ona być na wysokości górnej krawędzi ornamentu (z prawej ściany tła planu) oraz skierowana w stronę modelki z prawej strony kadru, odsunięta od modelki gdzieś na około 2m.
3. Druga lampa błyska w białą blendę doświetlając delikatnie cały plan zdjęciowy (pomogło zdjęcie zbliżenia twarzy modelki). Blenda w odległości 2-3 metrów od modelki
jedna lampa z prawej skierowane w lewą stronę równolegle z ścianką na wysokości modelki czyli około metro od tylnej ścianki około 2,5m od modelki, jest to soft boks zaczynający się trochę ponad metr od podłogi a kończy się trochę nad krawędzią górnej listwy (jeszcze znikomy Cień pod nią) to chyba ten twój ulubiony soft chyba :]
ostatnia lampa doświetla włosy modelki "skupione światło" lub jakiś plaster miodu (nie na każdym zdjęciu, tak samo jak nie na każdym świeciła lampa "nr 1"
jako że całe tło jest białe więc ono również działało jak ekran odbijający światło
Niestety to nie tak było... :)
Czekam jeszcze do północy, a potem pokażę jak to wyglądało :)
no to może
1. strip softbox na modelinę
2. koło Ciebie okta dla ogolnego oswietlenia planu
3. z prawej strip na tło
thats all :) prościej się nie da tego oswietlic