Kolejny odcinek Pierwszego Planu kręciliśmy w hotelu Poziom 511 w Ogrodzieńcu. Słyszałem o tym miejscu już wcześniej i bardzo chciałem go zobaczyć. I rzeczywiście nie zawiodłem się, hotel jest pięknie położony, a każdy detal architektury czy wnętrz jest tam dopracowany. Nas jednak najbardziej interesował basen.
Sytuacja była bardzo komfortowa, ponieważ cały basen mieliśmy dla siebie. Rozkładaliśmy więc nasze bambetle, Natalia malowała już Sonię. Ja rozłożyłem lampy, główne światło dawał mi generator RX2400 z octą 175cm, idący cały czas na pełnej mocy. Musiał stać na korytarzu za szybą, bo innego miejsca nie było.
Po drugiej stronie basenu, na wprost octy, postawiłem dwie lampy ze stripami jako kontry, które oświetlały modelkę od tyłu. Tu widać trochę jedną z nich, druga stała jakieś dwa metry na lewo od niej.
Natalia pomalowała Sonię i dziewczyny czekały, aż uporamy się z techniczną stroną sesji.
Wreszcie wbiłem się w piankę, bo choć na basenie było 30 stopni, to w wodzie nie jest już tak ciepło. Tego nauczyły mnie poprzednie sesje :)
Teraz nastąpił najbardziej newralgiczny moment, umieszczenie aparatu w worku Eva Marine. Worek może wygląda niepozornie, ale jest w stanie wytrzymać zanurzenie do 50m. Zdecydowałem się na obiektyw 50/1,4 by mieć jak najlepsza widoczność w wizjerze. Wszystko ładnie umieściłem w środku, założyłem szyny zamykające szczelnie worek, po czym musiałem z powrotem je rozkręcić. Zapominałem o wyzwalaczu do lamp…
Moje zmagania filmowała już ekipa z TVP, Witek Kornaś ( kamera) i Grzegorz Zawada ( dźwięk ). Oni też ubrali się stosownie do okazji :)
Dopingowała nas Dorota Prynda, prowadząca program.
Jak zawsze w takich momentach, pierwsze zanurzenie aparatu jest trochę stresujące…
Sprawdziłem, że nic nie przecieka i zaczęliśmy pracę.
Sonia w pierwszej chwili przeżyła szok temperaturowy, ale już po chwili była w pełni gotowa do zdjęć.
Witek filmował również pod woda, korzystając z kamery GoPro w obudowie podwodnej.
Dopiero robiąc pierwsze zdjęcia pod woda, mogłem ocenić czy ustawienie świateł było dobre, okazało się, że musiałem osłabić tylko trochę kontry i wszystko wyglądało już ok.
Gruba folia worka, mocno utrudniała obsługę zwłaszcza pokręteł aparatu, więc przeglądanie zdjęć nie było łatwo, tak samo jak ocenienie ostrości zdjęcia. Ale najgorszą rzeczą było zobaczenie czegokolwiek przez wizjer. Moje okulary, maska, worek i dopiero wtedy wizjer. Przypominało to oglądanie przez lunetę telewizji u sąsiada w bloku naprzeciwko, przy zaciągniętych firankach i w czasie padającego deszczu. Nie moglem też użyć podglądu na żywo, bo fotografowałem na czasie 1/160s, więc widziałbym w tych warunkach tylko ciemność na wyświetlaczu.
Gdy marzliśmy w wodzie już za bardzo, szliśmy się wygrzać do jacuzzi. A najbardziej zadowolona była z tego Sonia, której było najbardziej zimno.
Po południu stało się coś czego nie przewidziałem. Słonce zaświeciło nam tak mocno, że idealnie oświetliło wnętrze basenu. Długo się nie zastanawiałem, tylko wyłączyłem moje lampy i zacząłem fotografować w świetle zastanym. To zdecydowanie poprawiło komfort pracy, nie musiałem czekać, aż lampy się naładują, a czekanie nawet sekundę, gdy modelka płynie pod wodą, to prawie wieczność. Mogłem nawet uruchomić tryb seryjnych zdjęć. Niestety musiałem też podnieść czułość i otworzyć przysłonę, bo aż tak dużo światła to jednak nie było. Skończyło się więc na ISO400 i f3,2 co dało mi czas 1/160s, generalnie wszystko na granicy szansy na dobre zdjęcie w tych warunkach.
Słońce oświetliło cały basen, aby zrobić to samo za pomocą moich lamp, musiałbym mieć ich pewnie z pięć razy tyle, a i tak nie osiągnąłbym takiego efektu.
Na koniec 10 zasad dotyczących fotografowania pod wodą. Jeśli będziecie się do nich stosować, szansa na dobre zdjęcia, znacznie wzrośnie :)
1. Przed właściwymi zdjęciami sprawdź czy cały sprzęt działa dobrze, a lampy są wyzwalane z pod wody za każdym razem - pamiętaj o nowych bateriach w wyzwalaczu. Zrób próbne zdjęcia z kimkolwiek w roli modela, to pozwoli na wyciągnięcie wielu wniosków.
2. Pracuj z modelami, którzy po pierwsze dobrze pływają i nurkują, po drugie naprawdę dobrze pozują. Pod wodą nie będzie czasu na poprawki i rozmowy typu: to może popatrz teraz w lewo, a teraz w prawo…
3. Dobrze przemyśl co chcesz osiągnąć i przekaż to wcześniej modelce. W dużej mierze to od modela zależy jaki będzie finalny efekt. Fotograf może jedynie łapać dobry moment i powiedzieć: świetnie, to powtórzmy to jeszcze raz..
4. Pamiętaj, że 4 godziny sesji w studio czy plenerze, to nie to samo co 4 godziny sesji pod wodą. Zaplanuj przerwy na odpoczynek i ogrzanie się modeli. Pamiętaj, że na takiej sesji wszystko przebiega znacznie wolniej.
5. Wykorzystaj przerwy na dokładną analizę materiału, najlepiej zgraj cały materiał na komputer i wtedy sprawdź zdjęcia. Może jesteś w stanie coś poprawić lub zmienić.
6. Dobrze zabezpiecz lampy, nie tylko by nie pochlapała je woda, ale przede wszystkim by nie było najmniejszej możliwości, że lampa wpadnie do basenu. To mógłby być nie tylko koniec lampy czy sesji…
7. Używaj jasnych obiektywów, to ułatwi pracę autofokusa
8. Jeżeli nosisz okulary, rozważ założenie na czas sesji szkieł kontaktowych, okulary założone pod maską to bardzo niewygodna sytuacja.
9. Będziesz potrzebował obciążenia by móc się łatwo zanurzyć. Ja miałem pas z obciążnikami ok. 20 kg. W worku aparatu zostawiłem tylko tyle powietrza by aparat pływał na powierzchni. Przy fotografowaniu na większej głębokości takie rozwiązanie może już się nie sprawdzi.
10. Weź duży zapas ręczników. Przydadzą się gdy będzie trzeba wyjąć aparat z worka by coś zmienić. Lepiej tego nie robić gdy wszystko jest mokre, a woda ścieka z włosów :)
Generalnie zdjęcia podwodne to świetna zabawa :) 30 kwietnia będzie już można zobaczyć w telewizji TVP Katowice, relację z naszej sesji. Zapraszam :)
Sytuacja była bardzo komfortowa, ponieważ cały basen mieliśmy dla siebie. Rozkładaliśmy więc nasze bambetle, Natalia malowała już Sonię. Ja rozłożyłem lampy, główne światło dawał mi generator RX2400 z octą 175cm, idący cały czas na pełnej mocy. Musiał stać na korytarzu za szybą, bo innego miejsca nie było.
Po drugiej stronie basenu, na wprost octy, postawiłem dwie lampy ze stripami jako kontry, które oświetlały modelkę od tyłu. Tu widać trochę jedną z nich, druga stała jakieś dwa metry na lewo od niej.
Natalia pomalowała Sonię i dziewczyny czekały, aż uporamy się z techniczną stroną sesji.
Wreszcie wbiłem się w piankę, bo choć na basenie było 30 stopni, to w wodzie nie jest już tak ciepło. Tego nauczyły mnie poprzednie sesje :)
Teraz nastąpił najbardziej newralgiczny moment, umieszczenie aparatu w worku Eva Marine. Worek może wygląda niepozornie, ale jest w stanie wytrzymać zanurzenie do 50m. Zdecydowałem się na obiektyw 50/1,4 by mieć jak najlepsza widoczność w wizjerze. Wszystko ładnie umieściłem w środku, założyłem szyny zamykające szczelnie worek, po czym musiałem z powrotem je rozkręcić. Zapominałem o wyzwalaczu do lamp…
Moje zmagania filmowała już ekipa z TVP, Witek Kornaś ( kamera) i Grzegorz Zawada ( dźwięk ). Oni też ubrali się stosownie do okazji :)
Dopingowała nas Dorota Prynda, prowadząca program.
Jak zawsze w takich momentach, pierwsze zanurzenie aparatu jest trochę stresujące…
Sprawdziłem, że nic nie przecieka i zaczęliśmy pracę.
Sonia w pierwszej chwili przeżyła szok temperaturowy, ale już po chwili była w pełni gotowa do zdjęć.
Witek filmował również pod woda, korzystając z kamery GoPro w obudowie podwodnej.
Dopiero robiąc pierwsze zdjęcia pod woda, mogłem ocenić czy ustawienie świateł było dobre, okazało się, że musiałem osłabić tylko trochę kontry i wszystko wyglądało już ok.
Gruba folia worka, mocno utrudniała obsługę zwłaszcza pokręteł aparatu, więc przeglądanie zdjęć nie było łatwo, tak samo jak ocenienie ostrości zdjęcia. Ale najgorszą rzeczą było zobaczenie czegokolwiek przez wizjer. Moje okulary, maska, worek i dopiero wtedy wizjer. Przypominało to oglądanie przez lunetę telewizji u sąsiada w bloku naprzeciwko, przy zaciągniętych firankach i w czasie padającego deszczu. Nie moglem też użyć podglądu na żywo, bo fotografowałem na czasie 1/160s, więc widziałbym w tych warunkach tylko ciemność na wyświetlaczu.
Gdy marzliśmy w wodzie już za bardzo, szliśmy się wygrzać do jacuzzi. A najbardziej zadowolona była z tego Sonia, której było najbardziej zimno.
W krytycznym momencie, gdy wszyscy już padaliśmy ze zmęczenia, Dorota zorganizowała nam kawę. O niczym innym wtedy nie marzyłem :)
Po południu stało się coś czego nie przewidziałem. Słonce zaświeciło nam tak mocno, że idealnie oświetliło wnętrze basenu. Długo się nie zastanawiałem, tylko wyłączyłem moje lampy i zacząłem fotografować w świetle zastanym. To zdecydowanie poprawiło komfort pracy, nie musiałem czekać, aż lampy się naładują, a czekanie nawet sekundę, gdy modelka płynie pod wodą, to prawie wieczność. Mogłem nawet uruchomić tryb seryjnych zdjęć. Niestety musiałem też podnieść czułość i otworzyć przysłonę, bo aż tak dużo światła to jednak nie było. Skończyło się więc na ISO400 i f3,2 co dało mi czas 1/160s, generalnie wszystko na granicy szansy na dobre zdjęcie w tych warunkach.
Słońce oświetliło cały basen, aby zrobić to samo za pomocą moich lamp, musiałbym mieć ich pewnie z pięć razy tyle, a i tak nie osiągnąłbym takiego efektu.
Na koniec 10 zasad dotyczących fotografowania pod wodą. Jeśli będziecie się do nich stosować, szansa na dobre zdjęcia, znacznie wzrośnie :)
1. Przed właściwymi zdjęciami sprawdź czy cały sprzęt działa dobrze, a lampy są wyzwalane z pod wody za każdym razem - pamiętaj o nowych bateriach w wyzwalaczu. Zrób próbne zdjęcia z kimkolwiek w roli modela, to pozwoli na wyciągnięcie wielu wniosków.
2. Pracuj z modelami, którzy po pierwsze dobrze pływają i nurkują, po drugie naprawdę dobrze pozują. Pod wodą nie będzie czasu na poprawki i rozmowy typu: to może popatrz teraz w lewo, a teraz w prawo…
3. Dobrze przemyśl co chcesz osiągnąć i przekaż to wcześniej modelce. W dużej mierze to od modela zależy jaki będzie finalny efekt. Fotograf może jedynie łapać dobry moment i powiedzieć: świetnie, to powtórzmy to jeszcze raz..
4. Pamiętaj, że 4 godziny sesji w studio czy plenerze, to nie to samo co 4 godziny sesji pod wodą. Zaplanuj przerwy na odpoczynek i ogrzanie się modeli. Pamiętaj, że na takiej sesji wszystko przebiega znacznie wolniej.
5. Wykorzystaj przerwy na dokładną analizę materiału, najlepiej zgraj cały materiał na komputer i wtedy sprawdź zdjęcia. Może jesteś w stanie coś poprawić lub zmienić.
6. Dobrze zabezpiecz lampy, nie tylko by nie pochlapała je woda, ale przede wszystkim by nie było najmniejszej możliwości, że lampa wpadnie do basenu. To mógłby być nie tylko koniec lampy czy sesji…
7. Używaj jasnych obiektywów, to ułatwi pracę autofokusa
8. Jeżeli nosisz okulary, rozważ założenie na czas sesji szkieł kontaktowych, okulary założone pod maską to bardzo niewygodna sytuacja.
9. Będziesz potrzebował obciążenia by móc się łatwo zanurzyć. Ja miałem pas z obciążnikami ok. 20 kg. W worku aparatu zostawiłem tylko tyle powietrza by aparat pływał na powierzchni. Przy fotografowaniu na większej głębokości takie rozwiązanie może już się nie sprawdzi.
10. Weź duży zapas ręczników. Przydadzą się gdy będzie trzeba wyjąć aparat z worka by coś zmienić. Lepiej tego nie robić gdy wszystko jest mokre, a woda ścieka z włosów :)
Generalnie zdjęcia podwodne to świetna zabawa :) 30 kwietnia będzie już można zobaczyć w telewizji TVP Katowice, relację z naszej sesji. Zapraszam :)
Komentarze